Zmieniamy przyzwyczajenia

Długotrwałe, niekontrolowane przyjmowanie leków może szkodzić zdrowiu. Nie zdaje sobie sprawy z ryzyka lub bagatelizuje te konsekwencje 31% Polaków.

Z roku na rok Polacy zażywają coraz więcej medykamentów. Takie niekontrolowane leczenie się na własną rękę wpływa negatywnie głównie na układ pokarmowy. Powikłania są jednak bardzo groźne – twierdzi ekspert programu „Zentiva – zmieniamy przyzwyczajenia”, prof. dr hab. n. med. Krzysztof Celiński.

Pierwsze objawy, których nie należy bagatelizować to:

• zwykły ból brzucha
  • zgaga
  • dyskomfort w nadbrzuszu
  • odbijanie
  • wzdęcia
  • biegunka

Jeżeli pojawiają się one często, mogą świadczyć o:

• zapaleniu przełyku, żołądka, jelit
  • wrzodach żołądka lub dwunastnicy
  • krwawieniu z przewodu pokarmowego.

Jednym z podstawowych błędów samoleczenia, prowadzących do powikłań jest przyjmowanie różnych leków na te same objawy chorobowe, w niedużych odstępach czasowych. Do czynników ryzyka wystąpienia powikłań należy także łączenie leków przepisanych przez lekarza z zakupionymi samemu w aptece, sklepie spożywczym czy na stacji benzynowej. Wiele osób uważa, że jeżeli dany lek jest łatwo dostępny i sprzedawany bez recepty, to można go brać bez ograniczeń. Każdy lek jest jednak substancją chemiczną, której przyjmowanie powinno konsultować się z lekarzem.

Prawdopodobieństwo powikłań ze strony układu pokarmowego może być większe u osób powyżej sześćdziesiątki. Osoby starsze, które w większości przypadków zażywają regularnie przepisane leki, powinny szczególnie obserwować swój organizm. O wszelkich, nawet pozornie błahych objawach, muszą informować swojego lekarza. To samo dotyczy osób, które już w przeszłości cierpiały na chorobę wrzodową.

Program na rzecz zmiany złych nawyków polskiego społeczeństwa „Zentiva – zmieniamy przyzwyczajenia” jest ogólnopolskim projektem edukacyjnym. Realizuje misję firmy, której elementem jest podnoszenie jakości ludzkiego życia. Program buduje całościowe spojrzenie na pacjenta, zachęca do zmiany stereotypów i złych nawyków zdrowotnych. Uczy mówić kompleksowo o swoim zdrowiu.